Historia modelu Sunny N13

Nissan Sunny N13 - produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1986 roku i jednocześnie zapoczątkowała podział oznaczeń kodowych modeli Sunny na wersje B oraz N w europie. Poprzedni model Nissana Sunny tak na prawdę oznaczony był symbolem B11 i obejmował on wszystkie wersje nadwoziowe tego samochodu. Model B12 zaś, technicznie był niemal identyczny z N13, jednak jego produkcja rozpoczęła się o rok wcześniej, w 1985 roku i trwała przez 4 lata do roku 1989. Symbolem B12 objęty był tylko jeden model Nissana Sunny, a jego wersja nadwozia to Coupe. Przyjmuje się potocznie iż Sunny N13 w wersji Coupe to po prostu Sunny B12, chociaż prawdziwym odpowiednikiem Coupe dla N13 jest model Pulsar NX, znany lepiej spod amerykańskiej i australijskiej nazwy EXA. Jego produkcję zakończono w 1990 roku, a więc o rok wcześniej od europejskich braci. Niemniej jednak B12 i N13 mimo prawie bliźniaczej strony mechanicznej, wyglądają całkiem odmiennie. N13 względem B12 zyskało całkiem inną karoserię oraz wnętrze - praktycznie nie występują tutaj części zamienne. EXA czyli N13 Coupe, także niezbyt nawiązuje stylistycznie do europejskich N13 jakie znamy, ponieważ jego sprzedaż nie obejmowała rynku europejskiego. Modele N13 bardziej "pasujące" do EXY to głównie Nissany i Datsuny o nazwach Pulsar, Cherry i Bluebird. Były to bowiem odpowiedniki naszych Sunnych z delikatnymi zmianami nadwozia, jak np. inny kształt świateł i reflektorów, blendy, zderzaki itp. Niżej także zdjęcia tychże samochodów.

Nissan Sunny B12 Coupe GTI 1.8l (silnik CA18DE o mocy 125 KM)
Nissan Sunny N13 GTI 1.6l (silnik CA16DE o mocy 115 KM)

Jak widać modele B12 i N13 to spora różnica stylistyczna, aczkolwiek jak już pisałem wcześniej technicznie są niemal identyczne. Nawet silniki stosowane w B12 i N13 były takie same, a oto lista wspólnych jednostek napędowych:
  • 1.6l SOHC, 8V o mocy 71 KM i ? Nm (E16i)
  • 1.6l SOHC, 12V o mocy 90 KM i 130 Nm (GA16i)
  • 1.6l DOHC, 16V o mocy 115 KM i 137 Nm (CA16DE) wersje GTI
  • 1.8l DOHC, 16V o mocy 125 KM i 159 Nm (CA18DE) wersje GTI
"Ostatni silnik o pojemności 1.8l oznaczony jako CA18DE w wersji lekko zmodyfikowanej oraz zamontowaną turbosprężarką Garrett T25, montowany był przez Nissana w modelach 180SX S13 oraz 200SX S13, a jego oznaczenie kodowe to CA18DET. Silnik ten po modyfikacjach producenta dysponował mocą 169 KM i momentem obrotowym na poziomie 228 Nm." 
Nissan EXA N13 1.6l (silnik GA16i o mocy 90 KM)
"Co ciekawe, jak wcześniej pisałem model EXA, czyli to prawdziwe Coupe dla modelu N13, na rynku amerykańskim, australijskim i japońskim dostępny był już nieco wcześniej w wersji N10 (1978-1982) oraz N12 (1982-1986). Występował on w wersjach nadwozia hatchback, liftback i sedan, a nazywał się Nissan Pulsar, Cherry lub Bluebird, model Coupe zaś Pulsar NX lub Pulsar EXA. Na rynku europejskim można było spotkać go pod nazwami Datsun Cherry N10 i Nissan Cherry N12. O tym jednak będzie osobny szczegółowy artykuł."

Niżej prezentuję listę jednostek napędowych montowanych w Nissanie EXA N13. Tak na prawdę były to dokładnie te same silniki co w N13 w europie, z tym że z pominięciem jednostek o pojemnościach 1.0l, 1.3l, 1.4l i 1.7l D. Oto one:
  • 1.6l SOHC, 8V o mocy 71 KM i ? Nm (E16i)
  • 1.6l SOHC, 12V o mocy 90 KM i 130 Nm (GA16i)
  • 1.6l DOHC, 16V o mocy 115 KM i 137 Nm (CA16DE)
  • 1.8l DOHC, 16V o mocy 125 KM i 159 Nm (CA18DE)
Silniki montowane zaś do europejskich wersji Sunny N13 to:
  • 1.0l SOHC, 8V o mocy 50 KM i ? Nm (E10)
  • 1.3l SOHC, 8V o mocy 60 KM i ? Nm (E13)
  • 1.4l (brak danych)
  • 1.6l SOHC, 8V o mocy 71 KM i ? Nm (E16i)
  • 1.6l SOHC, 12V o mocy 90 KM i 130 Nm (GA16i)
  • 1.6l DOHC, 16V o mocy 115 KM i 137 Nm (CA16DE)
  • 1.7l Diesel SOHC (brak danych)
  • 1.8l DOHC, 16V o mocy 125 KM i 159 Nm (CA18DE)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz